FAQ Vinkylar
Vinkylar
Vestfrost har ingått ett samarbete med utvalda köks-, vitvaru- och vinhandlare. Vi kallar dem för Vestfrost WinePartner Plus. Vestfrost Winepartner Plus har alltid både stora och små vinskåp i sortimentet.
Vid varje produkt kan du se en översikt över återförsäljare av Vestfrost vinkylar. Om du letar efter en speciell modell, är det en bra idé att kontakta återförsäljaren innan köpet.
Du kan köpa både extra hyllor, presentationshyllor, hylltermometer och mycket mera till din vinkyl. Du kan köpa tillbehören hos din lokala Vestfrost-återförsäljare eller via TILLBEHÖR SHOP
- En enkel temperaturzon används när du har vin, där alla flaskorna har samma behov av klimat (+/- 2 till 3° C). Värmen stiger uppåt, och därför kan man ställa in temperaturen längst ner i vinskåpet till 10 – 11° C och förvänta sig att det överst i vinskåpet blir 12 – 13° C. Använd gärna en hylltermometer för att övervaka temperaturen inne i vinskåpet.
- Två temperaturzoner kallas också för Dualzon, och innebär att vinskåpet är uppdelad i två separata avdelningar, separerade via en rumsdelare. Två zoner finns främst i mindre vinskåp. Skåpen kan användas som kombinerade lagrings- och serveringsskåp.
- Vinkyl med multizon har två temperaturzoner. Zonerna är här inte separerade, och därför kommer de två temperaturinställningarna att blandas mitt i vinskåpet och därmed ge en extra tredje temperaturzon. Multizon-skåpen kan lagra viner med mycket olika klimatbehov och samtidigt se till att det alltid finns serveringsklart vin överst i vinskåpet.
Om du köper ett vinskåp säkrar du ett optimalt mikroklimat för ditt vin, ett klimat som också motsvarar klimatet i vinproducentens vinkällare. Du skyddar vinet mot både temperaturförändringar, skakningar, UV-strålning och smakpåverkan från andra matvaror – och du säkrar att vinet mognar korrekt. Dessutom säkrar ett vinskåp att vinet får rätt serveringstemperatur samtidigt som det också presenterar vinet på ett exklusivt sätt.
En vinkyl från Vestforst är ett dansktillverkat vinkyl, som ger dig hög kvalitet till ett förnuftigt pris – kort sagt: value for money. Vestfrost har 25 års erfarenhet med att tillverka vinskåp och förutom att basera sig på en lång och gedigen erfarenhet har vinskåpen också testats noggrant av restaurangbranschen. Vinskåpen har dessutom en lång rad unika funktioner som skyddar och lagrar din vinsamling på ett optimalt sätt.
1 – Storlek och placering
Hur många flaskor vill du lagra, och ska vinskåpet stå fritt mot en vägg, byggas in i snickeriereller stå sida vid sida med andra vinskåp?
Tänk på värmaren om skåpet ska stå i svala områden.
Värmaren håller temperaturen inne i vinskåpet på en stadig nivå, även om rumstemperaturen går helt ner till 10 grader. Och tänk på att välja ett vinskåp med låg ljudnivå, om du har ett öppet kök.
2 – Vinets typ
Om du har en större vinsamling, med samma lagringsbehov, är det extra lämpligt att välja ett vinskåp med en enda temperaturzon. Flera temperaturzoner säkrar ett optimalt klimat för både långtidslagring i botten av vinskåpet och samtidigt ha serveringsklart vin högst upp i skåpet. Ett multizonskåp är perfekt för olika vintyper eftersom temperaturen inne i skåpet stiger gradvis.
3 – Design
Föredrar du en elegant design med integrerat handtag genom dörrhöjden, en tonad glasdörr och svart ram. Eller vill du hellre ha ett vinskåp med helgjuten ram i rostfritt stål och ett standard handtag?
Vinskåpet är upplyst av LED-lampor, som finns placerade längst upp i skåpet, och du uppskattar kanske extra mycket ett skåp med belysning i vinskåpsdörren. Det ger maximal belysning av alla hyllor inne i skåpet.
4 – Tillbehör & inredning
Du kan använda en hylltermometer för exakt övervakning av temperaturen mitt i ett multizon-vinskåp. Och om du gärna vill kunna följa med i den relativa luftfuktigheten och temperaturen kan du få en hygro- och hylltermometer som extra tillbehör.
En trähylla är bättre på att kunna hantera alla små skakningar som uppstår inne i vinskåpet, än en hylla gjord i plast eller metall. Och extra ekträhyllor ger dig en bättre översikt över vinet.
Montering och felsökning
Vinskåpet innehåller flera delar som kan återanvändas. Vid kassering ska kontakten tas bort från sladden och dörren avmonteras från vinskåpet. Ett kasserat skåp med dörrarna är livsfarligt för barn som leker. Var uppmärksam på aktuella miljöregler. Kommunens tekniska myndighet kan informera dig om hur insamling och återanvändning av de produkterna föregår i kommunen.
Normalt buller är följande:
Brummande ljud => Motorn kör (t.ex. kylaggregat, kylfläkten).
Bubblande, snurrande eller kluckande ljud => Kylmedel flyter genom rören.
Klickande ljud => Motor, kontakt eller magnetventiler tänder/slocknar.
Knackning => Automatisk avfrostning är genomförd.
Buller som kan korrigeras:
Skåpet står inte stadigt => Ställ in skåpet ordentligt med hjälp av ett vattenpass. Justera skruvfötterna eller lägg något under fötterna för att balansera det ordentligt.
Skåpet rör andra möbler => Flytta skåpet, så det inte rör möbler eller andra element.
Behållare eller hyllor är inte ordentligt placerade eller sitter klämda => Kontrollera de uttagbara delarna och sätt i dem på rätt sätt.
Rör flaskor eller behållare vid varandra inne i skåpet? => Se till att det är lite avstånd mellan flaskorna och behållarna på hyllorna inne i skåpet.
Typskylten finns alltid placerad på insidan av vinskåpet – placerad på höger sida. Typskylten är vanligtvis en silvergrå etikett, som identifierar det aktuella vinskåpet. Om du ska informera oss om typskylten, är det en god idé att ta en bild av hela typskylten och skicka bilden till oss på support@eico.dk
Underhåll
Efter att ha stängt av strömmen med på/av-knappen, kan vinskåpet rengöras ordentligt. Det görs bäst med en lösning av ljummet vatten (max. 60° C) tillsatt lite diskmedel. Använd inte rengöringsmedel som kan skrapa delarna. Använd en mjuk duk. Tvätta rent med vanligt rent vatten och torka ordentligt av delarna efteråt. Undvik att det kommer in vatten i kontrollpanelen på vinskåpet.
Vanliga frågor om eico hittar du här ovanför.
Hittade du inte det du sökte efter?
Du kan också använd sökfältet för att hitta svar på din fråga.
Om du inte får svar på dina frågor genom att söka i vår FAQ, är du alltid välkommen att kontakta oss via PRIVAT HOTLINE på telefon +47 21 935 359.
PRIVAT HOTLINE är bemannad kundtjänst, öppen alla vardagar 13.00 – 15.00.